[fa icon=”fas fa-bullhorn”] Špeciálna ponuka na zadnej nápravy Peugeot 206 -142 days, -23h, -3min, -46s Viac

Shopping cart
0.00 €

Najčastejšie príznaky poruchy zadného odpruženia

príznaky poruchy zadného odpruženia

Najčastejšie príznaky poruchy zadného odpruženia

Podľa typu automobilu inštalujú výrobcovia rôzne typy odpruženie.
Odpruženie u vozidiel zameraných na pohodlie pri jazde má jemnejšiu vlastnosti. Rýchle automobily, pri ktorých je hlavnou preferencií zvýšená priľnavosť kolies k povrchu, disponujú naopak tvrdším odpružením. Spoločným rysom každého odpruženie, bez ohľadu na jeho použitie, je zaistenie bezpečnosti všetkým užívateľom vozidla. Aby systém odpruženia funkčný, musíme dbať na starostlivú výmenu chybných komponentov. Teda musíme vedieť, čo kedy vymeniť. Dnes si povieme, ako poruchu odpruženie diagnostikovať sami.

Komponenty odpruženie a ich poruchy

Najčastejšie zlyhávajúcimi komponenty odpruženia sú tlmiče. Jazda po nekvalitnom povrchu tlmiča zaťažuje a tie sa rýchlejšie opotrebujú. Poškodené tlmiče znižujú komfort pri jazde, najmä pri nerovnostiach na ceste. Prejavujú sa tiež zvýšeným hojdaním vozidla. Okrem jazdných rozdielov môže dôjsť aj k nerovnomernému opotrebovaniu pneumatík viditeľným na behúňoch (vzorka kola) alebo úniku tlmičového oleja. Či je porucha na strane tlmičov zistíme nasledovne: zatlačte na bicykel čo najbližšie pri náprave auta, ak sa vozidlo začne hojdať a kymácať namiesto toho, aby sa vrátilo do pôvodnej pozície, sú na vine tlmiče.

Opotrebenie torzných tyčí má úplne odlišné príznaky. Jazda je sprevádzaná cvakaním v zadnej časti vozidla a vozidlo môže následne nekontrolovateľne meniť svoj smer. Aby sme predišli tejto nebezpečnej situácii, počujete ak za jazdy cvakanie, skontrolujte torzné tyče. Najlepšie je dať auto na zdvihák a pozrieť sa, či kolesá nie sú uvoľnená.

Podobné zvuky objavujúce sa za jazdy, môžu tiež značiť poškodenie stabilizátora. K tomu môže dôjsť pri jazde po nerovných cestách. Pokiaľ pri predošlej kontrole nezistíte, že by bola kolesá uvoľnená, skontrolujte stabilizátor. Skúste otočiť kolesá oboma smermi a započúvajte sa. Počujete Ak klapanie súčasne s pohybom kolies, je jasné, že je na vine stabilizátor.

Jazda na nerovnom povrchu môže tiež spôsobiť poškodenie tiahla. V túto chvíľu, okrem klepanie a cvakanie, vozidlo ťahá na jednu stranu. Rovnako ako v prípade opotrebovaného čape kyvného ramena je potrebné skontrolovať, či nie sú kolesá uvoľnená.

Rovnako skontrolujeme opotrebenia puzdra torzných tyčí, ktorých prítomnosť spôsobuje klepanie pri jazde. Pre zmenu sa prejavujú hlukom, ktorý sa stupňuje v zákrutách. Najjednoduchšie je auto umiestniť na zdvihák a nechať ho bežať na voľnobeh.

Pružiny sú pomerne silné, ale ak budeme počuť zvuk pripomínajúci výstrely, napr. Pri otáčaní kolies na mieste, pri parkovaní alebo v úzkych zákrutách, je takmer isté, že je to spôsobené poškodenými pružinami.

Diagnostika

Bez ohľadu na výsledky našej prehliadky odporúčame vykonávať kontroly pruženia najmenej raz ročne, najlepšie sezónne pri výmene pneumatík. Kedykoľvek máme podozrenie, že systém odpruženia nie je úplne funkčná, odporúčame urobiť rutinné pravidelnú prehliadku, vďaka ktorej, sa vyhneme nepríjemnému prekvapeniu a nebezpečenstvo, ktoré by mohlo vďaka poruche na odpruženie nastať. Po každom zásahu do systému odpruženia sa tiež odporúča urobiť znovu geometriu kolies.

Blog
Predchádzajúce
Aké typy zadného zavesenia poznáme
Ďalšie
Auto pri jazde robí divné zvuky