[fa icon=”fas fa-bullhorn”] Špeciálna ponuka na zadnej nápravy Peugeot 206 -151 days, -2h, -45min, -37s Viac

Shopping cart
0.00 €

KEDY VYMENIŤ SPOJKU?

Kedy vymeniť spojku?

Na túto otázku neexistuje jediná správna odpoveď. Veľa záleží na značke a modeli vozidla, rovnako ako na schopnostiach a štýlu jazdy vodiča. Životnosť spojky je úplne odlišná u automobilu pohybujúceho sa hlavne po meste a u automobilov na dlhé vzdialenosti. Ak nás však zaujímajú čísla, štatisticky môžeme predpokladať, že spojka bude vymeniteľná každých 40 až 100 tisíc najazdených kilometrov. Otázkou je, ak existuje niečo, čo môžeme urobiť pre to, aby naše spojka vydržala čo najdlhšie? Ak chcete získať odpoveď, bude užitočné si prečítať základné informácie o tomto mechanizme.

Konštrukcia spojky

Najbežnejším typom spojky je trecí model s jedným diskom. V jeho zložení môžeme rozlíšiť tri základné zložky. Prvým z nich je ložisko, ktoré je zodpovedné za odtlakovanie tlaku na pedál. Ďalšie, vyššie uvedená svorka, ktorej úlohou, ako názov napovedá, je pritlačiť disk proti zotrvačníka vozidla. Posledným prvkom je disk vybavený trecími obloženiami, ktorých opotrebenie vyžaduje ich výmenu.

Príznaky opotrebovania spojky

So základnými znalosťami o konštrukcii spojky môžeme zvážiť možné príznaky, ktoré môžu naznačovať potrebu jej výmeny.
Najbežnejším je výskyt tzv. Preklzu, indikujúca opotrebenie trecieho obloženia disku. Tento typ poruchy možno ľahko zistiť – keď zošliapnete plynový pedál, zvýši sa otáčky, ale rýchlosť ostane nezmenená.

To isté platí pre rozjazd do kopca. Nadmerné opotrebenie tiež signalizuje výskyt zápachu alebo nežiaduce zvuky pri radení.
Ďalším príznakom poškodenej spojky je trhanie, ktoré sa objavuje po preradení a oneskorená reakcia na pokus o zrýchlení. Pokiaľ pri týchto činnostiach vychádza z okolia motora ďalšie hluk, potom bude najpravdepodobnejšou chybou opotrebené axiálne ložisko.
Pokiaľ po zošliapnutí pedálu spojky pocítite zvýšený odpor, môže to byť známka zadretiu lanka spojky, opotrebovaného ložiska alebo poškodené prítlačnej dosky. To môže znamenať, že je nutné vymeniť kompletnú sadu.

Predchádzajte väčším haváriám

Nijaká reakcia alebo ignorovanie poškodené spojky zvyčajne nekončí nasadením vozidla na príves. Niekedy sa vyskytnú aj vážnejšie poruchy, ktoré zahŕňajú značné náklady, napríklad poškodená prevodovka alebo zotrvačník.

Aj keď identifikáciu poškodené spojky nemusí byť ľahké pre osobu, ktorá denne vozidlo používa, nemal by to byť problém pre mechanika. Opotrebenie spojky je dlhý proces, takže je vysoká pravdepodobnosť, že si vodič zvykne napr. Na postupne sa objavujúce odpor. Odlišná situácia je v prípade mechanika, ktorý po vstupe do vozidla okamžite vyhodnotí činnosť prevodovky. Priemerný užívateľ automobilu si všimne opotrebované spojky iba vtedy, keď motor začne strácať výkon, keď stúpne spotreba paliva alebo keď sa namiesto prekonanie kopca nebude chcieť jeho auto pohnúť, čo zvyčajne sprevádza zápach.

Neodkladajte opravu. Odloženie výmeny spojky nielen znižuje bezpečnosť cestnej premávky, ale môže tiež znamenať výdavky na opravu. Nestojí za to vymeniť iba spojkové ložisko alebo len spojkový kotúč. Skôr alebo neskôr sa tiež opotrebujú zvyšné prvky spojkového systému a potom budete musieť znovu znášať náklady na výmenu.

Záber spojky se zvyšuje

To, či sa spojka zachytí nízko alebo vysoko, určuje výška pri jej uvoľnení, v ktorej sa spojka zachytí a spôsobí rozjazd vozidla. Ak sa naše vozidlo pohybuje rýchlo, pri zošliapnutí pedálu hovoríme, že spojka sa znižuje. Keď však naše vozidlo naštartuje neskoro, tj. Keď sme takmer uvoľnili pedál, hovoríme, že spojka sa chytá vysoko.
Dôvodom, prečo spojka klesá, je zvyčajne prítlačné koleso disku. Tento typ poruchy zvyčajne nemá žiadny vplyv na spotrebu paliva a okrem zníženého komfortu obsluhy nemá žiadny zásadný vplyv na mechaniku vozidla.

Situácia je iná, keď sa spojka zachytí vysoko. Príčinou tohto stavu je zvyčajne silne opotrebovaná spojka, v ktorej sú disky už silne opotrebované, v dôsledku čoho dochádza k preklzu – teda ďalšiemu označenie pre tento stav – kĺzavá spojka. Tento typ závady sa premieta do zvýšenej spotreby paliva tým, že vás núti radiť pri vyšších otáčkach, aby ste zrýchlili vozidlo a zhoršili jazdnú dynamiku.

Ako jazdiť bez poškodenie spojky?

Spojky sú najviac ovplyvnené prehriatím a náhlym preťažením. Strata sa najčastejšie objavuje pri zrýchľovaní a stúpanie do kopcov. Tento typ poškodenia je jasne viditeľný pri demontáži spojky. Preťaženie najčastejšie spôsobujú agresívne štarty, ktoré začínajú na príliš vysokom rýchlostnom stupni, rovnako ako so zapnutou ručnou brzdou. Ťahanie príliš ťažkého prívesu a tunning čipu motora môže mať tiež negatívny dopad.

Výber správneho servisu

Hoci nemožno poškodenie spojky podceňovať, mali by ste si byť vedomí toho, že problémy so spojkou nie vždy znamenajú nutnosť jej výmeny, ale mali by ste byť pripravení na to, že ak sme si všimli akýchkoľvek rušivých príznakov, budete s tým čoskoro musieť niečo urobiť. Najprv by sme sa mali poradiť s mechanikom, aby sme diagnostikovali poruchu a vykonali počiatočné hodnotenie opravy.

Ak bude potrebné spojku vymeniť, nemali by sme riskovať opravu v prvom servise. účinky nesprávne

Blog
Predchádzajúce
KEDY VYMENIŤ SPOJKU?
Ďalšie
Nie je zadná náprava ako zadná náprava